Friday, December 9, 2011

KEHADIRAN ROHANIAH DI SISI MANUSIA

Panggilkan ....Roh si pulan ke mari .....
Oleh : Sang Karut


" Panggilkan ! ..........roh si pulan ke mari .... " Lalu roh sipulan pun masuk ke sarung dan proses perubatan dijalankan ...... begitulah lebih kurang ayatnya apabila TK berikhtiar mengubati para pesakitnya ....

Jadi persoalannya ....bagaimana hendak pastikan yg hadir itu roh si Pulan atau si Pulanah yg sebenar .....

Artikal ini cuba menjawab persoalan yg bermain di minda para pembaca Blog


TINGKATAN ALAM ROH

Apabila seseorang itu sudah meninggal maka rohnya akan ditempatkan di tempat yg telah di tetapkan oleh Allah s.w.t .


TEMPAT TINGGAL ROH YANG TERTINGGI

Kita sering mendengar si Pulan telah kembali ke rahmatullah alaih ...semoga Tuhan mencucuri rahmat ke atas rohnya ...Sebenarnya tempat tinggal yg tertinggi bagi roh manusia ialah di bawah naungan rahmat Allah , atau bersama hadrat Allah s.w.t .

Roh yg macamana jenisnya tu ? Sebenarnya Roh yg layak tinggal di sana ialah roh Para Rasul dan Para Nabi a.s .Darjat paling rendah seorang nabi ialah Baqo fil lah . Menurut Ilmu yg cetek dan dangkal ini jika diukur menggunakan % .Tahap rohaniahnya melebihi 150% . Nanti saya akan terangkan tahap-tahap rohaniah manusia .

Baqo' Fillah ialah darjat yg paling tinggi bagi seorang manusia biasa ..yg biasanya manusia yg mempunyai darjat itu di gelar di alam rohaniah sebagai wali kutub . Wali kutub mempunyai saiz rohaniah sebanyak 150% dan ke atas . wallah a'lam .

Tingkat yg ke dua tertinggi di kawasan rahmatullah alaih ialah tempat tinggal para wali-wali besar iaitu yg mempunyai saiz rohaniah 100% hingga 150% .

Kemudian tingkat yg ke 3 tertinggi ialah tempat tinggalnya di alam jin iaitu roh -roh orang-orang yg beriman yg saiz rohaniahnya dari 50% hingga 100% .

Saya ambil kata-kata Almarhum Gusti Sang Perabu " Berapa ramai wali-wali Allah mati sangkut di alam jin "

Nampaknya seolah-olah tidak beruntung sama sekali wali-wali itu , mereka sangkut di alam jin! ..wali mati sangkut di alam jin!. Jangan buruk sangka ... mereka hidup bahagia di sana dan tidak susah dan tidak berduka cita . Kedudukan mereka adalah di tempat yg tertinggi di alam jin . Segala jenis jin akan tunduk kepada mereka .Mereka menjadi penguasa di sana . Cth-cth wali yg wafat yg sangkut di alam jin ialah seperti semua wali songo , Hang Tuah , Tok Kenali dsb .

Kemudian kita beralih ke tingkat yg ke 4 tertinggi ialah manusia yg beriman tetapi saiz rohaniahnya di bawah 50% dan ke bawah .. Mereka ini tidak masuk ke alam jin di antara mereka duduk diam di kubur masing-masing .Ada di antara mereka yg sangkut di antara langit dan bumi iaitu roh yg bergentayangan . Roh -roh ini berkeliaran di jalan-jalan raya , duduk di pokok -pokok dan di mana-mana di permukaan bumi Allah s.w.t ini . Hati mereka buta yg bermaksud pemandangan di sana gelap gelita seperti waktu malam yg tidak berlampu .Malangnya keadaan seperti itu berlanjutan sehingga hari kiamat .

Ya Allah janganlah Engkau matikan kami seperti golongan ini !....

Manakala tingkatan yg terakhir pula ataupun yg paling bawah pula ialah roh orang yg tidak beriman iaitu jika diukur dalam bentuk % hasilnya ialah negatif . Kedudukan mereka di bawah kerak bumi di rendam dengan cairan logam-logam di pusat bumi sementara menunggu hari kiamat .

Firman Allah Taala : "Mereka Wahai Muahammad bertanya kepada mu tentang roh ,Maka jawablah ..Katakanlah urusan roh adalah urusan tuhan ku , dan tidak diberi ilmu tentang roh kepada kamu melainkan hanya sedikit ."


SUKATAN ROHANIAH MANUSIA

Di dalam jasad manusia terdapat 3 unsur yg sering mempengaruhi manusia iaitu roh ,nafsu dan akal . Jika Rohnya besar maka nafsunya kecil dan sering kali akal akan seiring dengan rohnya dalm proses tumbesaran. cth jika rohnya hanya 30% maka nafsunya 70% dan akalnya juga 30% mengikut saiz rohnya tadi . Maka manusia yg sebegini sering terkalahkan nafsunya ,jika dicampurkan 30% kekuatan rohaniah dengan 30% kekuatan akal bersamaan 60 % dan jika dibandingkan dengan nafsu 70% maka secara logiknya manusia itu akan kalah dengan nafsunya dan sentiasa mengikut nafsu dalam tingkah lakunya di sepanjang harinya .

Manakala jika kekuatan rohaniahnya 50% dicampurkan dengan kekuatan akalnya 50% bersamaan 100% berbanding dengan kekuatan nafsunya iaitu 50% maka manusia yg memiliki tingkatan roh ini akan sentiasa menang dan amalan sehariannya adalah kerana Allah dan bukan kerana nafsunya .Jadi manusia ini adalah manusia yg berjaya di dunia dan akhirat .

Manakala manusia yg memiliki saiz rohaniahnya 100% ialah manusia yg sudah hilang pengaruh hawa nafsunya di dalam dirinya .100% kekuatan rohaniah ditambah dengan 100% kekuatan akal bersamaan 200% berbanding 0% nafsu ... maka bertuahlah bagi sesiapa yg dikurniakan anugerah ini drp Allah s.w.t . Manusia yg berkeadaan beginilah sahaja lah yg layak menyambut aidil fitri iaitu kembali kepada fitrah pada setiap hari . Utk makluman para pembaca martabat roh kanak -kanak kecil ialah 100% ...maka fikir-fikirkanlah mengapa kita sebagai ibu bapa yg martabat rohnya rendah sanggup memarahi anak tanpa alasan yg munasabah .

Ini adalah satu kaedah yg mudah difahami oleh masyarakat umum , rohaniah manusia di sukat berdasarkan peratusan seperti 10% 20% 30% dan seterusnya ...jika dirujuk di dalam Al Quran maka kita akan terjumpa jenis -jenis nafsu seperti di bawah ini :

1. Nafsu Ammarah juga bermaksud 20% saiz rohaniahnya
2. Nafsu Lawamah juga bermaksud 30% saiz rohaniahnya
3. Nafsu Mulhimah juga bermaksud 40% saiz rohaniahnya
4. Nafsu Mutmainnah juga bermaksud 50% saiz rohaniahnya
5. Nafsu Radiah juga bermaksud 70% saiz rohaniahnya
6. Nafsu Mardiah juga 80%bermaksud saiz rohaniahnya
7. Nafsu Kamilah juga bermaksud 100% bermaksud saiz rohaniahnya

Begitulah sukatan yg mudah difahami oleh masyarakat umum ... Kita wajiblah berusaha membesarkan rohaniah kita sehingga mencapai sekurang-kurangnya 50% atau nafsu kita menjadi nafsu mutmainnah.

Firman Allah Taala "Wahai nafsu-nafsu yg mutmainnah @ tetap pulanglah ke pangkuan tuhan kamu dalam keadaan reda di redai , masuklah kamu ke dalam golongan hamba-hamba Ku dan masuklah kamu ke dalam surga-Ku "

Maksudnya di sini jika kita mahu digelar sebagai hamba Tuhan @ Allah dan jika kita mahu masuk surga dan jika kita hendak reda kepada Allah dan kita hendak Allah reda kepada kita .tahap rohaniah kita hendaklah sekurang-kurangnya mencapai 50% atau mutmainnah iaitu manusia yg mendapat pasport kegemilangan akhirat .

Tadi saya ada menulis di atas ada segolongan manusia yg mempunyai saiz rohaniahnya lebih darp 100% dan ada juga manusia yg lebih dari 150% .Maka sesiapa yg memiliki kadar rohaniahnya melebihi 100% maka layaklah rohaniahnya di gelar sebagai KAMIL MUKAMIL . Manusia yg mencapai darjat kamil mukamil ini boleh mengkamilkan manusia yg menjadi anak -anak muridnya .


Panggilkan roh sipulan @ sipulanah ke mari ....
Memanggil rohaniah manusia dll ...

Kalau di zaman kegemilangan kewalian pada zaman dahulu seperti yg dikisahkan di kisah-kisah para wali ...seorang manusia bernama Sheikh Abdul Qodir Al Jilani telah dianugerahkan kelebihan daripada Allah s.w.t dapat memanggil roh manusia , malaikat ,jin ,binatang ,tumbuhan dsb . Sheikh Abdul Qodir Al Jilani ini seorang wali yg bertaraf qutub dan jika di sukat saiz rohaniahnya ,Baginda memiliki saiz rohaniah yg melebihi 150% .

Manusia lebih mulia darjatnya drp malaikat ,manusia yg macamana tu ? ,manusia yg macam Sheikh Abdul Qodirlah ,bukan manusia yg macam kita ....saya sudah jelaskan di atas kedudukan roh manusia yg sudah mati di atas . Oleh kerana di atas tempat tinggal roh Sheikh Abdul Qodir ada tempat tinggal roh para rasul dan juga roh para nabi ..maka amat tidak beradab di sisi alam kerohanian memanggil roh para rasul dan nabi datang ...seperti anak kecil memanggil seorang dewasa melakukan sesuatu kerja untuknya ...ataupun seperti rakyat biasa memanggil raja mengadapnya ...

Ataupun jika dipanggil mereka tidak akan datang ... jadi komunikasi diantara manusia biasa dengan roh para rasul dan nabi melalui sarung iaitu dengan memanggilnya ..PANGGILKAN ...sipulan @ sipulan datang ke mari...adalah tidak berlaku ..Mungkin ia akan berlaku dalam bentuk yg lain cthnya mimpi yg benar dsb .wallah a'lam

Tetapi sekiranya Sheikh Abdul Qodir Al Jilani memanggil rohaniah yg darjatnya sama atau ke bawah maka rohaniah manusia itu akan datang samada masuk melalui sarong manusia atau tanpa sarung . Begitu juga sekiranya baginda memanggil Nur malaikat maka malaikat pun akan datang mengadap baginda kerana martabat Baginda sebagai manusia adalah sanggat tinggi melebihi darjat malaikat walaupun malaikat Izrael ataupun malikat Munkar dan Nankir .

Begitu juga apabila baginda memanggil roh jin segala bapak jin cth naga sakti warna kuning keemasan ,ifrit sakti warna emas , hantu-hantu seperti langsuir ,jin tanah pun mereka akan mengadap baginda .

Begitu juga apabila baginda memanggil roh-roh binatang samada binatang ghaib atau binatang yg zahir mereka akan datang mengadap baginda .

Begitu juga apabila baginda memanggil rohaniah tumbuh-tumbuhan dan rohaniah benda -benda yg tidak bernyawa ,mereka akan datang mengadap baginda .

Jadi lesen memanggil ini adalah kurniaan Ilahi dan diberikan kepada Insan yg terpilih sahaja ,mereka yg terpilih ini di gelar sebagai Sang Arif Rabbani . Penguasa roh-roh seluruh alam . Mereka berkemampuan menjadikan roh jahat menjadi baik .

Penjelasan berkenaan isu ini pun ramai manusia yg tidak bersetuju ...terpulanglah kepada pembaca-pembaca budiman , artikal ini hanyalah dogengan sahaja yg ditulis oleh sang yg suka mengarut -karut .

Mudah-mudahan penjelasan ini dapat membuka pengetahuan yg tersembunyi ..jika anda mahu maju maka terimalah apa-apa ilmu yg datang ...jika anda membatasi maka anda akan jumud . contohilah orang barat ... adakah anda tahu bagaimana orang barat dapat membayangkan makluk asing yg dilebelkan sebagai PREDETOR ? ... jika anda ke alam ini nascaya anda dapat jawapannya ...adakah anda tahu dari mana puncanya sistem avatar itu ? anda merasa takjub apabila menonton filem tersebut ...jika anda tahu yg sebenarnya pucanya ialah ........ maka anda baru rasa kehebatan dan kekuasaan Allah s.w.t .

=================================================================

SEBENARNYA ARTIKEL INI TELAH MENJELASKAN MENGAPA SESETENGAH HAMBA-HAMBANYA YANG SOLEH DI DAMPINGI ROHANIAH YANG SUCI IAITU SEBAGAI GURU GHAIB YANG MENDAMPINGINYA DI DALAM MIMPI MAHU PUN DI DALAM SEDAR SEPERTI MELALUI SARONG ATAU BISIKAN HALUS.

MALANGNYA ADA SESETENGAH PERGURUAN MENOLAK KEHADIRAN MEREKA YAKNI MENDAPAT ILMU MELALUI MIMPI ATAU ILMU DARI GURU GHAIB. MEREKA TELAH MEMBUKA PEKUNG DI DADA BAHAWA SESUNGGUHNYA ROHANIAH MEREKA MASIH KOTOR DAN JELEK SEHINGGA TIDAK LAYAK UNTUK MENDAPAT BIMBINGAN PARA ROHANIAH SUCI YANG TERDIRI DARI PARA-PARA WALIY SEPERTI WALIY 9, WALIY 7, HANG TUAH ,TOK KENALI , TOKKU PALOH DAN SEBAGAINYA LAGI.

JADI, BERUSAHALAH UNTUK MENGENAL DIRI AGAR DAPAT MENGENAL TUHAN. BERSIHKAN HATI DARI PENGARUH NAFSU AGAR ROH DAN AKAL BERKUASA MEMERINTAH JASAD SEHINGGA MEMANCAR CAHAYA ROH DARI RAUT WAJAH.

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Terima Kasih Tuan, nukilan Tuan amat menginsafi saya.

    ReplyDelete