Wednesday, August 24, 2011

PULAU BESAR & KELUARGA SAYYID THANAUDDIN


Setelah Hang Jebat di tikam,di ceritakan 3 hari 3 malam beliau mengamuk dan membunoh PEMBODEK Sultan, Sultan Mansor lari ke Kelang iaitu rumah asal Tun Perak.Tun Perak adalah penghulu Kelang. Setelah Hang Jebat meninggal dunia, di kata kan mayat nya di bawa ke Pulau Besar terletak di pantai selatan Negeri Melaka. Terdapat 9 buah pulau dalam Gugusan Pulau Besar iaitu:

1.Pulau Besar
2.Pulau Serimbun
3.Pulau Lalang
4.Pulau Burung
5.Pulau Nangka
6.Pulau Hanyut
7.Pulau Dodol
8.Pulau Hantu
9.Pulau Undan.

Dalam 9 buah pulau hanya ada 2 buah pulau di diami olih manusia iaitu Pulau Undan,rumah api dan Pulau Besar.

Pulau Besar di buka kira kira tahun 1400M, hampir sama dengan pembukaan Melaka atau mungkin lebih dahulu !!!Penduduk asal Pulau ini ialah Orang Jakun(laut),Jawa dan Maluku bukan Bugis sperti diperkatakan.

Di Melaka,Pesantren pertama di buka oleh Maulana Sayyid Abdul Aziz bin Sayyid Muhyidin Abdul Qodir Jailani di satu tempat bernama UPIH,sekarang ialah TENGKIRA.Masjid Tengkira adalah salah satu masjid tertua di Melaka.Pesantren ini tidak formal.Pada tahun 1440M Sayyid Thanauddin(Adi Putra) sampai ke Melaka beliau terus memilih Pulau Besar untuk dijadikan tempat belajar ILMU KEROHANIAN SUFI. Di Pulau ini juga Daeng Mempawah bin Raja Bajung belajar dan berguru dengan Datuk Sayyid Thanauddin/Adi Putra. Daeng itu ialah Laksamana Hang Tuah.Jadi yang menjadikan Pulau Besar Pesantren pertama Nusantara ialah Saiyyid Thanaudin/Adiputra/Panglima Hitam.

Pada tahun 1495M, satu rombongan Ulama dari Arab dan Pasai telah tiba di Pulau Besar. Rombongan ini di ketuai oleh Maulana Ishaq dan Syeikh Sultan Ariffin Sayyid Ismail beserta dengan 16 orang ulama dan keluarga mereka. Mereka bergabung dengan Datuk Adiputra yang menjadi tenaga pengajar di Pulau Besar.Di masa ini lah Sunan Giri, Sunan Kalijaga, Syeikh Subatris dan Syeikh Abdul Jalil/Siti Jenar datang menuntut ilmu di Pulau ini.Datang pada waktu yang lain ialah Puteri Mas Nyawa dan suami nya Pati Unus/Raden Abdul Qodir Al-Idrus.Di samping itu turut belajar ialah Sultan Mahmud Syah sendiri.

Pada tahun 1510M Datuk Adiputra wafat, Ketua Ulama diambil alih olih CUCU SAUDARA nya Maulana Ishaq. Dan bila Maulana Ishaq wafat pada tahun 1512M jawatan Ketua Ulama diambilalih oleh menantu nya Syeikh Sultan Ariffin Saiyid Ismail. Dan hingga lah di hancurkan oleh PORTUGIS pada tahun 1521M.Selepas itu Pulau Besar hanya lah sebagai tempat berkumpul nya nyamuk dan agas, tiada lagi tempat belajar agama secara pesantren. Mungkin ada yang belajar secara tidak formal atau bersembunyi dan berahsia, kerana masih ada saki baki keturunan dari Syeikh Ismail di Pulau bersejarah ini tetapi nama dan identiti mereka telah bertukar menjadi orang kampung biasa.

Di Pulau Besar memang terdapat makam para ulama seperti Maulana Ishaq, Sayyid Thanudin, Sayyid Ismail dan makam para shuhada seperti Raden Abdul Qodir/Pati Unus,Raden Abu Bakar,Raden Abu Syahid dan Syarifah Siti Zubaidah. Sebenar nya banyak lagi makam para shuhada yang tidak ketahui nama nya kerana mereka di kebumikan dalam makam yang satu di panggil ‘MAKAM SERIBU’.

Bila hari kebesaran Islam seperti Maulud Nabi atau Awal Muharram pengunjung nya mencapai 7000 orang, sampai kan untuk mandi pun kena tunggu tengah malam,kerana perigi nya kekeringan air…perigi ada 7 buah yang masih boleh di gunakan !!!.

Dang Wangi / Baru / Inangsih adalah isteri Hang Jebat. Bapa nya ialah Maulana Sayyid Thanaudin. Pulau Besar di buka dan di majukan olih Datuk Adi Putra dan kelurga nya . Dang Wangi mengkebumikan Jenazah Hang Jebat di hujung Pulau. Dang Wangi memang berkeluarga dengan Maulana Ishaq dan semua penduduk di Pulau itu. Dang Wangi pangkat nenek saudara bagi Maulana Ishaq bin Sayyid Ibrahim Asmoro bin Sayyid Husin Jamdil Kubra. Dang Wangi binti Sayyid Thanaudin bin Amir Sayyid Syah Jalaludin. Sayyid Thanaudin dan Sayyid Husin adalah adik beradik. Di Pulau ini berkumpul nya keturunan Maulana Sayyid Husin Jamadil Kubra. Isteri Maulana Ishaq iaitu Syarifah Siti Fatimah binti Sayyid Ali Nurul Alam,juga cucu kepada Sayyid Thanaudin.

Selepas Sultan Mansor balik ke kota Melaka, baginda insaf atas kekhilafan nya membunoh Hang Jebat dan atas nasihat Tun Perak, baginda tahu ada udang di balik batu, kenapa kah Hang Tuah dan Hang Jebat mesti dimusnahkan. Setelah itu baginda mengarahkan supaya mayat Hang Jebat di kebumikan di Kampung Kuli. Tapi sebenarnya seorang pun tidak tahu dimana kah mayat Hang Jebat di kebumikan, sangat di rahsiakan . Makam yang di Kampong Kuli adalah makam Peringatan. Peristiwa sebenar banyak di seleweng kan oleh pembesar-pembesar yang benci kepada Hang Tuah dan Hang Jebat. Bertambah pula yang mendominan perintahan Kesultanan Melaka ketika itu ialah orang Tamil Muslim. Mereka yang membunuh Sultan Abu Syahid, menyuruh bunuh Hang Tuah, meracun Sultan Alaudin dan mendidik Sultan Mahmud menjadi ‘kaki perempuan’. Dan mereka juga yang menjadi pembelot bila Melaka di serang Portugis.


MAKAM HANG KASTURI

Di Jalan Gelenggang dikatakan Makam Hang Kasturi. Jika baca Sejarah Cina, yang menderhaka adalah Hang Kasturi dan Sejarah Melayu mengatakan yang derhaka ialah Hang Jebat. Dalam Sejarah Melayu di tulis begini ”Maka bangkai Hang Jebat pun di tarik orang lah ke laut, maka segala anak bini nya semua habis di umbut (di halau) datang kepada kaki tiang dan tanah bekas rumah habis di gali di buang ke laut “. Apa kah makna dari tulisan ini ?. Bermakna TIDAK MUNGKIN MAKAM HANG JEBAT DI BINA DEKAT DENGAN ISTANA MELAKA! Mayat nya di buang ke laut, dan sangat betul lah cerita orang-orang tua, mengatakan Mayat Hang Jebat di bawa lari, entah kemana. Dulu kisah ini sangat dirahsiakan!

RIWAYAT HIDUP LAKSAMANA HANG NADIM (1436-1556 MASEHI)

Nama asal beliau ialah Hang Nadim,di lahir kan pada tahun 1536M di Pulau Besar. Bapa nya ialah Hang Jebat, seorang Panglima Sultan Mansor Syah. Hang Jebat ialah Datok Bentara Kanan. Ibu beliau Dang Wangi atau Dang Baru atau Dang Inangsih binti Sayyid Thanaudin. Setelah bapa nya di bunuh, ibu nya melarikan diri ke tempat datuk nya iaitu Pulau Besar. Penduduk Pulau itu banyak yang berketurunan Sayyid Thanaudin dan Maulana Ishaq. Setelah Sayyid Thanauddin membuka Pulau ini pada tahun 1420M, Pulau Besar amat terkenal menjadi Pusat Kesufian Islam. Banyak Ulama dari Pasai, Kelantan/Cermin dan Jeddah datang. Pada tahun 1495M rombongan Ulama Pasai yang di ketuai Maulana Ishaq atau Maulana Yusof dan Sayyid Ismail datang ke pulau itu. Rombongan ini berjumlah 46 orang,iaitu terdiri 6 orang perempuan dan 40 orang lelaki,kebanyakan nya adalah Ulama.

Setelah lahir Hang Nadim, beliau di serah kan kepada Hang Tuah untuk di didik. Anak yatim ini di didik olih Hang Tuah seperti anak nya sendiri. Hang Tuah juga ada anak lelaki iaitu Tun Biajid dan Tun Guna. Ketiga mereka ini di didik dengan ilmu ugama dan ilmu persilatan. Pondok Pesantren waktu itu di Upih dan Pulau Besar. Mereka di hantar ke Pulau Besar. Waktu itu Sayyid Thanaudin masih hidup lagi. Sayyid Thanauddin wafat pada tahun 1510M dan makam nya ada di Pulau Besar. Setelah dewasa Hang Nadim di kawinkan dengan Tun Mas Jiwa binti Hang Tuah. Laksamana Hang Tuah masih menjadi Laksamana Melaka. Setelah Laksamana Hang Tuah “Hilang”, jawatan Laksamana di serah kan kepada Laksamana Khoja Hasan. Khoja Hasan sebelum itu berjawatan Temenggung. Setelah Khoja Hasan menjadi Laksamana,jawatan Temenggung di berikan kepada Temenggung Tun Hasan bin Tun Mutahir.

Pada tahun 1510M satu peristiwa yang dahsyat berlaku. Atas kianat orang Tamil Muslim terjadi lah Pembunuhan 4 orang Pembesar Melaka iaitu;

1.Bendahara Tun Mutahir…Bendahara
2.Temenggung Tun Hasan, anak Bendahara
3.Tun Ali, menantu/anak saudara Bendahara
4.Seri Nara DiRaja, Abang Bendahara dan besan Bendahara

Selepas peristiwa ini Laksamana Khoja Hasan pula dipersalahkan kerana tidak siasat hal yang sebenar. Khoja Hasan dipecat dan dihalau dari Melaka. Laksamana Khoja Hasan balik ke Pasai dan menuntut lagi ilmu ugama. Beliau ialah anak Ulama yang mentafsir kan kitab Daru’il Mazlum iaitu Maulana Sayyid Ibrahim Patakan Ismail bin Maulana Sayyid Barkat Nurul Alam bin Maulana Sayyid Husin Jamadil Kubra. Maulana Sayyid Patakan Ibrahim Ismail ialah bapa kepada Maulana Malik Ibrahim…. Maulana Malik Ibrahim ialah KETUA WALI SONGO juga dikenali juga dengan SUNAN MAGHRIB. Nama sebenar Laksamana Khoja Hasan ialah Maulana Sayyid Fadillah. Dikatakan beliau lah yang menewaskan Portugis dan membuka Pelabuhan Sunda Kelapa menjadi JAYAKARTA atau JAKARTA.

Setelah jawatan Laksamana kosong, jawatan ini di berikan kepada Hang Nadim. Dimasa Portugis menyerang Melaka pada tahun 1511M, beliau lah Laksamana Angkatan Laut Melaka. Pada masa itu Melaka mempunyai 100,000 orang tentera dan ada 3000 pucuk meriam. Kekalahan tentera Melaka ini bukan disebabkan KEKUATAN TENTERA PORTUGIS, tetapi kerana ada pembelot dari kalangan orang Cina,Tamil Muslim dan Jawa. Orang orang ini menjadi pedagang di Melaka dan konon nya TIDAK PUAS HATI KE ATAS CUKAI YANG DI KENAKAN. Pada permulaan Perang, Portugis hampir kalah..tetapi Ketua Orang Jawa iaitu Utimur Raja menjadi pembelot dengan memberitahu kelemahan dan PETA Kota Melaka. KOTA MELAKA bukan A FORMOSA. Kota Melaka di dirikan oleh Tun Perak, dari kawasan Kota A Formosa terus ke Limbungan bawa ke Durian Daun bawa ke Semabok dan terus ke Bukit Senjuang dan terus ke Banda Hilir. Kota Melaka yang asal menutup satu bandar Melaka. Di Dataran Pahlawan, dulu nya laut, masih ada lagi sisa sisa Kota Melaka. Mesti diingat A Formosa ialah KOTA PORTUGIS bukan Kota Melaka.

Setelah Melaka kalah, Sultan Dan pembesar Melayu lari ke Pagoh. Masih ada lagi tinggalan mereka di Pagoh, Segamat. Dari Pagoh mereka menyerang Portugis kembali.Tentera Portugis menghancurkan Pagoh dan Sultan Mahmud lari kearah Kota Seluyut dalam Daerah Kota Tinggi.Serangan tetap di buat ke Melaka di ketuai Tun Biajid dan Laksamana Hang Nadim. Tun Biajid lari ke Pasai kemudian ke Patani dan kemudian ke Pahang. Pada akhir Tun Biajid, beliau menetap di satu tempat di Pahang. Laksamana Hang Nadim pula mengikut Sultan Ke Johor. Tun Guna bin Hang Tuah meninggal dunia semasa serangan Portugis di Kota Bentayan, Pagoh. Laksamana Hang Nadim banyak berkhidmat dengan banyak Sultan Melaka dan Johor, seperti Sultan Mahmud 1, Sultan Ahmad Syah, Sultan Alauddin Riayat Syah 2 (Sultan Johor 1), Sultan Alaudin Riayat Syah 3. Beliau juga yang membina Kota Bintan dan juga Makam Tauhid di Kota Tinggi. Selepas mendirikan Makam Tauhid beliau “HILANG”.

Dimasa itu Sultan Johor ialah Sultan Abdul Jalil Ali Munghayat Syah. Bendahara nya ialah Tun Seri Lanang.

Dikatakan juga Makam Laksamana Hang Nadim berda di Pulau Besar di samping makam bonda dan ayahanda nya. Dulu, kawasan di seliling Keramat Tempayan Pecah memang ada makam lama. Tetapi sangat sayang sekali, sekarang makam makam ini telah di ratakan untuk membuat padang golf.

Tiga buku iaitu Sulalatus Salatin, Sejarah Kesultan Johor dan Sejarah Melayu dan Bugis boleh dirujuk.“Hang” adalah pangkat yang di beri oleh Sultan Mansor Syah ke pada Hang Tuah dan 7 orang lagi sahabat nya di ketuai oleh Tun Bija Sura. Pangkat dan gelaran Hang ini di berikan sebelum kedatangan Puteri Hang Lipo.

PERIGI TEMPAYAN PECAH

Suatu ketika dahulu, terdapat seorang nenek kebayan yang mempunyai tujuh orang anak lelaki. Setiap seorang mempunyai kelebihan yang tertentu. Pada suatu hari, nenek kebayan hendak keluar mencari akar kayu untuk dijadikan ramuan ubat-ubatan. Beliau berpesan kepada anak-anaknya supaya menyiram tanaman di kebun bunga dan herba. Hanya yang bongsu menyiram tanaman tersebut.

Proses menyiram adalah sangat rumit sehingga si bongsu ini terfikir untuk mengangkat air dengan menggunakan tempayan sahaja kerana beliau mempunyai kekuatan seperti ’Badang’. Ini bermakna dengan hanya sekali angkat sahaja dari perigi sudah dapat air satu tempayan.

Suatu hari, sewaktu hendak menyiram, tempayan yang penuh berisi air itu terhempas. Si bongsu lantas terus mengorek lubang di tanah dan menanam tempayan yg pecah itu di dalam lubang tersebut. Tiba-tiba, terpancut mata air keluar di dalam tempayan yang pecah itu. Walaupun airnya keruh tapi ia tidak berbau. Sehingga sekarang perigi tempayan ini terus mengeluarkan air dan dipercayai tidak pernah kering.


Perigi Tempayan Pecah tidak asli lagi. Mulut Tempayan yang asli berada di dalam air dan 6 kaki dari permukaan air itu. Itu lah jika rakus hendak kan PEMBANGUNAN, Sejarah 'orang-orang lama' akan hilang. Di Pulau Besar ada 3 tempat yang BUKAN ASLI DAN YANG ASLI TELAH HILANG !!!

1.Komplek Makam Syeikh Sultan Ariffin…..baru di bina pada 1992,tidak asli lagi.

2.Keramat Tempayan Pecah, terus ditengelami air, sedalam 5 kaki. Ekosistemnya rosak. Dulu air pasang,air penuh dalam tempayan, bila surut, air kering.

3.Keramat Masin Tawar…terus pupus. Ini disebabkan pembinaan padang Golf, yang menyebabkan banyak pokok pokok bakau di tebang dan dibersihkan.

Nenek Tempayan Pecah nama sebenar nya ialah Dang Wangi atau Inang Sih. Beliau ialah isteri kepada seorang Laksamana yang di katakan derhaka iaitu Laksamana Hang Jebat. Berhampiran dengan makam nya ada makam suami nya, anak lelaki nya dan anak perempuan nya.

Ada pendapat lain mengatakan makam Hang Nadim bin Hang Jebat tidak ada di makam 7 beradik sebagaimana dikatakan,makam beliau terletak berhampiran Keramat Tempayan Pecah dan begitu juga makam ayahanda nya. Hang Nadim adalah seorang Laksamana Angkatan Laut Melaka dan menantu kepada Hang Tuah. Isteri nya ialah Tun Mas Jiwa binti Hang Tuah. Dari mereka ini lahir lah Tun Hamzah dan dari Tun Hamzah lahir lah Tun Mat Ali dan dari Tun Mat Ali lahir lah Tun Pertam.

Jadi pendapat yang mengatakan Hang Tuah tiada Zuriat adalah bohong dan keliru. Laksamana Hang Nadim ini sangat terkenal di seluroh alam Melayu dan pernah mengetuai Angkatan Laut Johor/Melaka menyerang Portugis sebayak 16 kali tapi gagal dan akhir nya shahid dan di kebumikan di Pulau Besar.

GELANGGANG SILAT

Gelanggang Silat yang di asaskan olih Sayyid Thanudeen / Datuk Adi Putra. Ini lah gelanggang silat pertama sekali yang di buat olih Datuk Adi Putra di Melaka. Selepas itu, barulah gelanggang silat Gunung Ledang.



Gelanggang ini memang bersejarah kerana di gelanggang ini juga melahirkan pahlawan 5 bersaudara iaitu Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi,Hang Lekir dan Hang Lekiu. Selepas mereka belajar silat di sini, mereka akan bersulok di Gua Yunus dan Batu Belah. Lepas itu ke Gunong Ledang dan ke Tanjung Tuan dan balik semula ke Pulau Besar dan baru lah tamat.


TOK PUTIH


Riwayat hidup TOK PUTIH atau SAYYID AHMAD AHMAD TAJUDDEN atau AHMAD SALIM atau AHMAD QADIR atau PANGLIMA ALANG DAIK HITAM (1457-1577 MASEHI)
Beliau adalah anak Tertua dari 3 beradik.Bapa nya bernama Syeikh Sultan Ariffin Sayyi Ismail bin Sayyid Abdul Qadir bin Sayyid Jabbar bin Sayyid Shollih bin Syeikh Sayyid Mohyidden Abdul Qader Jilani.Beliau lahir pada tahun 1497M di Pulau Besar.Ibunya ialah Syarifah Siti Maimunah binti Maulana Mohamad Yusof atau Maulana Ishaq.Beliau di didik oleh bapa nya dan datuk nya darihal islam dan persilatan juga hal-hal perubatan. Beliau banyak terlibat semasa perang melawan penjajah Portugis. Hampir keseluruhan perang melawan Portugis, beliau terlibat, nama gelaran nya paling terkenal ialah Panglima Alang Daik Hitam atau TOK PUTIH. Pada tahun pada tahun 1517M beliau di kahwin kan dengan Raja Siti Kamariah .Beliau tiada zuriat dari perkahwinan ini. Raja Siti Kamariah berketurunan Bugis Riau.Pada tahun 1521M semasa perang melawan Portugis Melaka, Raja Siti Kamariah turut berperang dan syahid. Panglima Alang Daik Hitam lari kearah Selatan Sumatera selepas pecah perang dan Angkatan Perang Demak kalah.Semasa lari ke arah Selatan Sumatera bersama keluarga nya dan menyamar menjadi orang kampung dan menukar nama menjadi TOK PUTIH.

Setelah perang reda dan aman, beliau kembali pulang ke Pulau Besar dan namanya kekal sebagai TOK PUTIH. Atas nasihat dari ibu dan nenek nya beliau mencari tempat baru untuk berdakwah. Tempat yang di pilih ialah PALEMBANG. Pada tahun 1545M beliau bergerak ke Palembang tetapi malang sampai di Selat Berhala kapal yang di tumpangi oleh ulama ini karam. Beliau selamat. Di Selat ini sangat 'keras' dan penduduk di sini menyembah berhala. Tok Putih berdakwah,dengan takdir Allah SWT,banyak penduduk masuk islam.Penduduk tempat ini mengelar kan beliau dengan nama Datuk Paduko Berhalo. Dimasa itu kehebatan Tok Putih dalam ilmu persilatan memang mashur, lalu di perintah mengadap Pemerintah Pagar Ruyung. Pemerintah Pagar Ruyung waktu itu seorang Puteri. Setelah melihat kewarakan dan kehebatan Tok Putih, Puteri Selaras Pinang Masak jatuh hati. Beliau berkahwin dengan Puteri Selaras Pinang Masak. Hasil dari perkahwinan ini maka lahir lah 4 orang anak iaitu Sayyid Ahmad Khamil dan Sayyid Ahmad Husoh. Dua lagi tidak ketahui nama mereka.

Dari Zuriat Keturunan TOK PADUKO BERHALO atau TOK PUTIH, menjadikan satu tempat baru yang di kenali dengan nama JAMBI.Jambi di asaskan oleh Sayyid Ahmad Khamil atau TOK KAYO HITAM. Setelah hampir ke penghujung usia, Tok Putih kembali ke Pulau Besar untuk menghabis kan sisa-sisa usia nya. Pagar Ruyung bukan lah tempat tumpah darah nya.Beliau meninggal kan anak keturunan nya di Tanah Minang setelah wafat nya Puteri Selas Pinang Masak pada tahun 1562M .

Setelah kembali ke Pulau Besar mungkin beliau pergi lagi berdakwah atau mengajar ugama di daerah seperti Ulu Pahang atau Negeri Sembilan atau Segamat, perlu diingat Ulu Pahang,Ulu Jempol dan Segamat berdekatan jika menghulu Sungai Muar atau Sungai Melaka. Kedua sungai ini mempunyai hulu yang sama di Ulu Jempol atau sekarang FELDA SERTING atau nama dulu nya PENARIK. Di Mengkarak juga ada makam Tok Putih (makam Tok Mengkarak).

Pada tahun 1577M TOK PUTIH yang warak ini di panggil menghadap ILLAHI dan disemadi kan di Pulau Besar. Tok Putih menurut kata orang tua sangat lembut,tutur kata nya sangat halus dan sangat Zuhud.

POHON KEMENYAN

Sepohon pokok kemiyan terdapat di Pulau Besar Melaka. Kemiyan adalah damar yang diperolehi daripada getah pokoknya. Kemiyan biasanya dibakar untuk memperolehi baunya yang wangi. Selain dari baunya yang harum asap kemiyan yang diusap ketubuh badan juga boleh merawat kegatalan kulit. Kemiyan juga boleh digunakan untuk mencegah senjata seperti keris daripada berkarat. Serbuk kemiyan juga sering dicampur dengan tembakau rokok.

Rasulullah SAW pernah bersabda, “berilah luban (kemenyan Arab) kepada isteri kalian yang sedang mengandung karena itu dapat mencerdaskan anak yang sedang dikandungnya”.

Imam Ali bin Musa Ridha a.s. berkata, “Berikanlah luban kepada isteri kalian yang sedang mengandung. Jika bayi yang dikandungnya itu laki-laki, maka anak tersebut akan menjadi anak yang cerdas, pandai, dan pemberani. Dan jika bayi yang kandungnya itu perempuan, maka anak itu akan menjadi cantik paras dan budi pekertinya, serta akan dihormati oleh suaminya..” Sebenar nya memang betul,mereka semua nya lembut tutur kata pada hal dakwah, tapi keras pada masa Peperangan.

BATU DAMAR WULAN

Nama Batu Damar Wulan ialah tempat sholat dan berehat bagi Pengeran Damar Wulan iaitu nama lain bagi Raden Abdul Qadir Al-Idrus atau Pati Unus atau Sultan Ali Alam Akbar As Tsani.Beliau SYAHID di Pulau Besar pada tahun 1521M.Suami kepada Syarifah Siti Zubaidah binti Syeikh Sultan Ariffin Sayyid Ismail,Pulau Besar. Beliau juga suami kepada Raden Puteri Ratna Gumilah Sari atau Puteri Gunong Ledang binti Sultan Ali Alam Akbar Al Fatah.

12 comments:

  1. Tamil muslim?? Cina dan Jawa?? Sadis.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulilah Sudah Ku Jejakkan Kakiku Ke Tanah Keramat Itu Dan Ku Himpunkan Doa Di Makam Para Wali Allah Yang Tercinta.. Aku Bersaksi Tiada Tuhan Yang Disembah Melainkan Allah Dan Nabi Muhammad itu Pesuruhnya..

    ReplyDelete
  3. Hari tu, ada Jabatan dri Melaka ke tapak Msjid,dgrnya Msjid akan di renovate. Ada ssiapa tahu bagaimana perkembangan hari ni.Saya dan bbpa sahabat lg akan kesana.

    ReplyDelete
  4. Teringin nak kesana mwnjejak warisan nenek moyang

    ReplyDelete
  5. Maulana ishaq dan Shaykh Thanauddin maqam nya di singapura, Di Tanjong belayar Dan Bukit timah

    ReplyDelete
  6. Jika benar hang tuah ada pewaris siapakah nama isteri beliau?

    ReplyDelete
  7. Hang Tuah banyak Isteri
    1. Syarifah siti zubaidah binti sheikh Thasnuddin Al qubra
    2. Tun binti Tun Perak

    raden Puteri Mas Jiwa
    raden Puteri Mas Nyawa
    Raden Ganu

    Tun Biajid cucu Tun Perak

    ReplyDelete
  8. Mencari salasilah tokki di pulau tawar yg dirahsiakan....abu bakar bin husain....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abu bakar lahir 1906 mengikut ic tapi katanya semasa buat ic dia sudah belasan tahun...meninggal di kg temai hulu sekitar 2004...

      Delete
  9. Allahu'alam,sesunguhnya AllAH swt yang maha mengtahui segala nya...

    ReplyDelete