Wednesday, July 20, 2011

MENGENALI ALAM JIN

Perkataan “Jin” berasal dari bahasa Arab. Istilah jin atau jiwa berasal dari perkataan “jiniy” yang membawa maksud “yang tersembunyi” atau yang tidak terlihat.Kerana hakikat kita bagi manusia,bangsa jin adalah bangsa yang tidak terlihat menggunakan mata fizik (pancaindera) kita. Allah s.w.t menciptakan jin sebelum menciptakan manusia dengan selisih waktu yang cukup lama.Sebagaimana firman allah di dalam surah Al-Hijr: ayat 26-27
“Dan sesungguhnya,kami telah menciptakan manusia dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang dibentuk.Dan kami telah menciptakan jin,sebelum itu dari api yang sangat panas”.

Imam Muslim dalam shahih-nya,mencantumkan sebuah hadis yang diterima dari “urwah”.dari “Aisyah” yang meriwayatkan Rasullullah S.A.W berkata:
“malaikat dijadikan dari cahaya dan jin dari nyalaan api dan adam diciptakan dari sesuatu yang telah disebutkan kepada kamu”.Dengan yang demikian dapatlah di kesimpulkan di dalam Al-quran mahupun hadis telah menegaskan tentang materi asal penciptaan jin adalah “api”.

Apabila dikaji dan diselidiki perbandingan diantara bangsa jin dan manusia adalah seperti berikut yang dipecahkan kepada dua alam iaitu alam materi dan alam astral.Di alam materi,kehidupan manusia mengalami perubahan unsur-unsur kimiawi dari tanah,layaknya manusia yang berasal dari tanah.Jasad manusia yang kecil berubah secara perlahan-lahan menjadi dewasa mengikut peredaran waktu dengan mengambil pemakanan seperti daging,ikan ,tumbuhan sayuran dan sebagainya. Manakala dialam astral,bangsa jin yang dijadikan daripada api adalah bersifat lebih halus berbanding elemen tanah,maka tidak hairanlah fizik bagi jin adalah jauh lebih lembut daripada fizik manusia.

Jika diterangkan melalui ilmu fizik didalam pembahasan partikel-partikel atom,partikel atom secara umumnya dapat dibahagikan kepada:

1) Elektron
2) Proton
3) Neutron

Proton dan neutron merupakan inti bagi atom, manakala electron pula merupakan zarah yang mengelilingi inti atom terbabit.Dan kini para pengkaji fizik telah menjumpai pula partikel penyusunan electron yang dikenali sebagai “Quark” (zat dasar penyusun materi).

Jika diamati melalui sudut ilmu spiritual dan konsep metafizik iaitu ilmu terawangan tingkat tinggi, ternyata “quark” itu merupakan unsur-unsur “penyusun materi alam astral” .Disini dapatlah kita fahami,bagaimana lembutnya materi jasad alam jin ,ia tetap berbentuk, wujud dan boleh dirasai dengan tangan alam astral.Kajian ilmu fizik ini juga dapat menerangkan secara teori,bagaimana mahluk halus khususnya bangsa jin berupaya menembusi jasad kasar seperti dinding dan jasad kasar yang lainnya dengan alasan tubuh bangsa jin itu adalah lebih halus,dengan maksud materi alam nya adalah lebih lembut daripada materi alam kita (alam manusia).Kesimpulan ini adalah kesimpulan yang rasional berdasarkan kajian ilmu mantik dan teori ilmu fizik.

Bentuk jasad jin juga ada yang menyerupai bentuk manusia,dengan perbezaan yang kecil sahaja iaitu dari bangsa jin tingkat tinggi( jenis rohaniah suci dan bersih ) ,manakala bangsa jin tingkat rendah (jenis rohaniah rendah dan kotor) pula berupa amat hodoh,aneh dan pelik. Menurut Muhammad Isa Dawud yang bersahabat dengan jin muslim (buku: Dialog dengan jin islam),menerangkan ciri-ciri bentuk jin jenis rohaniah bersih (berugama islam) iaitu:

1) Meyerupai seperti manusia,hanya ada perbezaan kecil.

2) Saiz kepala lebih besar dalam bandingannya dengan tubuh.

3) Matanya lebih memanjang (memanjang kearah atas dan memanjang mereng kebawah dahi)

4) Matanya tidak sepet malah besar dan lebar,seperti mata rusa,dalam bentuk yang memanjang.Warna matanya sama seperti manusia, coklat,itam kuning dan sebagainya.

5) Telingganya memanjang dan meruncing kedua-duanya mirip dengan telingga kuda.

6) Hampir semua jin lelaki yang berugama islam berjanggut panjang,kerana mengikut sunnah Rasullullah s.a.w.

7) Rambutnya adalah lebat dan panjang.Jin lelaki rambutnya kasar dan sebahagian besar berkepala botak.

8) Semua jin bertanduk kecil seperti huruf “Nun”.

9) Lengan jin mirip dengan lengan tangan manusia,Cuma kuku jin lebih panjang dari kuku manusia dan kakinya jin agak berbeza kerana keruncingan kaki-kakinya.

10) Tulang belakang jin lebih besar tetapi sangat lentur,berbeza daripada manusia. Organ tubuhnya jin lebih kecil dari tubuhnya manusia,tetapi funginya sama.begitu juga dengan alat pencernaannya untuk mencerna makanan.Hanya najisnya jin tidak berbentuk kasar,melainkan berbentuk hampir dengan gas atau angin pekat.

11) Alat kelaminnya sama seperti manusia,gadis dari bangsa jin jua mempunyai selaput dara dan akan hamil seperti wanita dari bangsa manusia,kerana jin lelaki jua mempunyai sperma (benih).

12) Warna jin jenis rohaniah tingkat tinggi (islam) adalah keputihan dan warana jin jenis rohaniah rendah (kafir) bewarna merah,hitam pekat atau berbulu tebal.Bangsa jin tingkat rendah jua sangat primitive,wajah yang hodoh tak keruan.

13) Kehidupan bangsanya jin sangat sama dengan manusia,ada cinta,kasih sayang,dan perselisihan.ada permusuhan dan kebencian.

14) Persetubuhan diantara jin lelaki dan perempuan jua sama seperti manusia,ada berahi dan keinginan untuk bersetubuh,kerinduan,perasaan dan emosi sama seperti manusia.

15) Purata umur perkahwinan yang baik bagi manusia sekitar usia 20 tahun hingga 40 taun.manakala baginya jin sekitar usia lingkungan 170 hingga 250 tahun (umur dimana jin mula bekahwin..

16) Jin wanita yang mengandung,dimana usia kandungan adalah 15 bulan,kesulitan melahirkan anak lebih sukar bebanding wanita dari bangsa manusia,kerana kandungan jin (sekali mengandung) boleh mencapai 7 hingga 12 janin di dalam rahim ibunya dalam satu-satu masa.

17) Wanita dari bangsa jin juga menyusukan anak sepertilah ibu-ibu dari bangsa manusia.Namun waktu penyusuan mencecah puluhan tahun bagi jin.

18) Dialam jin terdapat cahaya namun tiada matahari.Di mana alam astral adalam alam yang lebih lembut dan halus dari alam materi manusia.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment